Dane techniczne

Rozwiązania techniczne stosowane w Pagodzie zmieniały się na przestrzeni lat, przy czym nadwozie nie przeszło żadnych liftingów.

230 SL

  • Lata produkcji: 1963 - 1966
  • Silnik: typ M127 II, rzędowy 6-cylindrowy, pojemność: 2306 cm³, moc: 150 KM
  • Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna lub 4-biegowa automatyczna
  • Wyprodukowano: 19 831 sztuk

Do pierwszych W113 montowano rozwiercony i zmodyfikowany (bardziej efektywny bezpośredni wtrysk) silnik z ówczesnej S-klasy (W111). Motory początkowo montowano głównie z ręcznymi 4-biegowymi skrzyniami. Rychło jednak sytuacja uległa zmianie, okazało się bowiem, że na rynku amerykańskim Pagoda zdobyła dużą popularność. Zaczęły przeważać skrzynie automatyczne.

Modele 230 SL uchodzą za najmniej zaawansowane technicznie i jednocześnie najbardziej sportowe odmiany Pagody. Na tylnej osi zamontowane były hamulce bębnowe, zawieszenie miało względnie twarde nastawy, silnik zaś najlepiej pracował na wysokich obrotach.

250 SL

  • Lata produkcji: 1966 - 1967
  • Silnik: typ M129 III, rzędowy 6-cylindrowy, pojemność: 2496 cm³, moc: 150 KM
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna ZF lub 4-biegowa automatyczna
  • Wyprodukowano: 5 196 sztuk

Sprzedaż wersji 250 SL rozpoczęto w Styczniu 1967. W cenniku widniała przez rok, jest więc najrzadszą odmianą Pagody. Jedyną poważną modyfikacją był nowy, większy silnik. Moc nie wzrosła, jednak wyrównała się krzywa momentu obrotowego. W efekcie samochód sprawnie przyspieszał w szerszym zakresie obrotów. Bębny na tylnej osi zastąpiono tarczami.

Modele 250 SL stanowią kontynuację filozofii 230 SL - dynamika przeważa w nich nad komfortem. Masa aut wzrosła jednak tak bardzo, że pokonanie bariery 200 km/h stało się niewykonalne.

280 SL

  • Lata produkcji: 1968 - 1971
  • Silnik: typ M130, rzędowy 6-cylindrowy, pojemność: 2778 cm³, moc: 170 KM
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna ZF lub 4-biegowa automatyczna
  • Wyprodukowano: 23 885 sztuk

Ostatnia wersja Pagody - 280 SL, uchodzi za najbardziej dopracowaną. Jest przy tym najcięższa i najbardziej komfortowa. Mając na względzie rynek amerykański, konstruktorzy Mercedesa zastosowali w niej bardziej miękkie zawieszenie. Największą modyfikacją, po raz kolejny, był nowy, większy silnik. Moc i moment obrotowy wzrosły, zapewniając autu przyzwoite osiągi.

Model 280 SL, ponieważ łączył w sobie zalety dwóch poprzednich generacji, był najlepiej sprzedająca się odmianą Pagody. Obecnie jest najbardziej poszukiwanym wariantem przez kolekcjonerów. Większość aut została wyeksportowana do Stanów Zjednoczonych, toteż przeważały skrzynie automatyczne.



Dane techniczne

WersjaSilnik:Układ zasilania:Moc maksymalna:Maks. moment obrotowy0-100 km/h:V-max:Śr. zuż. paliwa na 100km:
Silniki benzynowe:
230 SL[2] R6 2,3 l (2306 cm³), SOHC wtrysk Bosch 150 KM (110 kW) przy 5500 obr/min 196 N•m przy 4200 obr/min 11,1 s
10,7 s (aut.)
9,7 s (5-bieg)
200 km/h
195 km/h (aut.)
10,2 l
250 SL[3] R6 2,5 l (2496 cm³), SOHC wtrysk Bosch 150 KM (110 kW) przy 5500 obr/min 216 N•m przy 4200 obr/min 10 s
10,6 s (aut.)
9,7 s (5-bieg)
195 km/h
190 km/h (aut.)
200 km/h (5-bieg)
11,2 l
280 SL[4] R6 2,8 l (2778 cm³), SOHC wtrysk Bosch 170 KM (125 kW) przy 5750 obr/min 240 N•m przy 4500 obr/min 9 s 200 km/h
195 km/h (aut.)
11,4 l


Przypisy

  1. Mercedes-Benz SL W-113 versions & types (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2012-12-29].
  2. 1963 Mercedes-Benz SL W113 Roadster specifications (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2012-12-29].
  3. 1966 Mercedes-Benz SL W113 Roadster specifications (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2012-12-29].
  4. 1971 Mercedes-Benz SL W113 Roadster specifications (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2012-12-29].
Zaloguj

Zaloguj lub Zarejestruj

Facebook Slider